Kustlijnen gletsjers en oude stadjes

9 maart 2017

We rijden langs de westkust van nieuw Zeeland over de great coastal road (die minstens zo spectaculair is als de Australische great ocean road!) Van westport naar greymouth met een tussenstop in Cape foulwind met een van de grootste zeehonden kolonie van het land . Vervolgens stoppen we in punakaiki voor de bekende en bizarre pancake rocks. Pikken weer een lifter op , dit keer een Franse jongen, en zetten hem af in greymouth. Onderweg stoppen we meerdere keren voor een foto want de weg is spectaculair!
In hokitika bezoeken we een (kneuterig) wildlife park en ontmoeten de kiwi !
Vanaf hier is het niet ver meer naar Franz josef glacier . We informeren voor een helicoptervlucht met landing want ik wil heel graag Door de ijs grotten bovenop de gletsjers lopen maar lizzy is te jong en het weer niet heel geweldig dus die laten we even voor wat het is . We besluiten de hike naar de gletsjer te maken en zijn verbaasd over hoe weinig er nog maar vanaf de grond te zien is !
20 kilometer verderop ligt de net zo bekende fox glacier die eigenlijk mooier is ! Wederom lopen we 1.5 uur heen en vervolgens ook weer terug en de meiden doen lekker mee ! (Trots)
Ook deze gletsjer is flink aan het smelten maar nog altijd een stuk beter te zien dan de Franz josef
Het weer laat nog steeds de hike en vlucht niet toe dus rijden we verder over de haastpass naar lake wanaka
Onderweg zijn er wederom mooie stops met watervallen en de beroemde blue lakes!

In wanaka lijkt het weer beter te worden dus we boeken een vlucht naar milford sound inclusief boottocht op de fjorden . Tijdens de vlucht (in een iniminie vliegtuigje ) slaat het weer om en moeten we helaas omdraaien . Wel hebben we prachtige uitzichten en gletsjers gezien.
Dan rest ons nog 1 ding die we echt willen zien en dat is de mount cook uiteraard ! We hebben de meest prachtige kampeerplek en de mount cook straalt in de zon. Ons uitzicht voor vandaag en morgenvroeg. De hemel doet zijn werk boven de berg zodra de zon ondergaat .......

1. Carolien:
    9 maart 2017
    Oh, wat klinkt dit weer fantastisch!! Supertrip! Geniet lekker!
  2. Bea:
    9 maart 2017
    ouw toen wij op de gletsjer waren werd ons verteld dat het de enige gletsjer ter wereld was die nog groeiden elke dag.
    dus er is in de 9 jaar wel wat verandert. jammer dat jullie niet met de heli konden was voor mij een van de mooiste ondernemingen toen we daar waren. veel plezier nog en een goeie terugreis toegewenst
  3. B. Engelberts:
    9 maart 2017
    Wat heerlijk toch om jullie zo zien te genieten en die gezichtjes van jullie twee meiden heerlijk gewoon.
    Geniet er nog van voor je het weet..... maar denk daar nog maar even niet aan.
    Groetjes Babs E.